Polski rynek transportowy liczy obecnie około 33 tysiące firm. Wysoka konkurencyjność cenowa polskich firma także liberalizacji dostępu do rynku usług transportowych UE, sprawiła, że Polska osiągnęła wiodącą pozycję w unijnym transporcie.
Pandemia w sposób szczególny dotknęła jednak właśnie branżę transportową i powiększyła zjawisko obserwowane w tej branży od kilku lat. Prognozy długoterminowe są niestety pesymistyczne. Statystyki branżowe alarmują: od około 4 lat jest obserwowany wzrost liczby firm transportowych, które borykają się z problemami terminowych płatności, nadal jednak podejmują walkę o możliwość dalszej działalności. Jak przewidują eksperci, wiele firm będzie nadal walczyć o przetrwanie, inne znikną z rynku.
Wprawdzie część firm, np. z branży spożywczej, nie odczuła negatywnych skutków pandemii ale niektórzy przewoźnicy, obsługujący np. przewozy pasażerskie, praktycznie na kilka miesięcy zamrozili działalność. Liczba przejazdów autokarowych spadła o 97%. Jak wskazują raporty Biur Informacji Gospodarczej, od początku roku do lipca zadłużenie firm transportowych wzrosło o 181 mln zł i dziś wynosi prawie 1 mld zł. Najwięcej zalegają instytucjom finansowym (400 mln zł).
Spadek liczby zleceń przy tej samej podaży usług powoduje, że stawki uległy znacznemu obniżeniu, w związku z tym niektóre firmy oferują ceny poniżej kosztów, co nasila zjawisko nieuczciwej konkurencji. To może prowadzić do zakłóceń na rynku, w wyniku czego – w połączeniu z konsekwencjami pandemii – część firm upadnie. Dodatkowo uchwalony niedawno pakiet mobilności to zapowiedź kolejnych problemów dla branży – niewykluczone, że część firm transportowych przeniesie swój biznes poza Polskę.
Wśród firm transportowych dominują przedsiębiorstwa z sektora MŚP, mające ograniczoną możliwość w zakresie kształtowania swojej konkurencyjności, co wpływa na rentowność ich działań. Ponadto firmy te niezbyt często korzystają z możliwości szczegółowej weryfikacji potencjalnych zleceniodawców na wstępnym etapie zawierania kontraktów. Brak informacji naraża je na ryzyko podjęcia współpracy z nierzetelnym kontrahentem, co w przyszłości niejednokrotnie powoduje duże problemy z odzyskaniem należności i przyczynia się do powstania zatorów płatniczych.
Duży wpływ na obecną sytuację w branży transportowej mają także niekorzystne decyzje państw zachodnioeuropejskich. Dotyczy to przede wszystkim spraw socjalnych pracowników, takich jak: wprowadzenie płacy minimalnej. Obecne przepisy zobowiązują polskiego kierowcę do udokumentowania swojego wynagrodzenia w trakcie kontroli. Procedura ta ma potwierdzić, że nie jest ono niższe od płacy minimalnej państwa, na terenie którego realizowana jest usługa transportu. Szereg dodatkowych wymagań administracyjnych, w tym konieczność posiadania pełnej dokumentacji w miejscowym języku, powodują znaczne utrudnienia w realizacji usług na terenie Europy Zachodniej. Państwa zachodnioeuropejskie wprowadziły tego typu obwarowania, chcąc chronić swój wewnętrzny rynek transportowy i wzmocnić swoją konkurencyjności w starciu z konkurencyjnym polskim przewoźnikiem.
Jeżeli to zjawisko będzie się nasilać, to przewoźnicy nadal będą realizowali zlecenia za zaniżone stawki, a cena rynkowa zamiast odbić w górę, utrzyma się na poziomie poniżej standardowych kosztów i nie zapewni opłacalności.
W opinii ekspertów przetrwają firmy, które ostrożnie podchodzą do obecnej sytuacji, posiadają wypracowany majątek, stałe kontrakty, kontrolują zleceniodawców oraz stan swoich należności.
Kancelaria Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski Sp.k. w świetle powyższego, przygotowała webinarium na temat prawa przewozowego. 23 września o godzinie 11.00 zapraszamy na bezpłatne webinarium którego plan przedstawiamy poniżej:
Temat: Prawo Przewozowe – znaczenie postępowania reklamacyjnego
Termin: 23 września 2020 godzina 11.00
Plan webinarium:
- Instytucja reklamacji i wezwania do zapłaty w przewozie:
1/ cel,
2/ znaczenie
- Reklamacja i wezwanie do zapłaty w polskim prawie przewozowym
- Reklamacja i wezwanie do zapłaty w międzynarodowym drogowym przewozie towarów
- Problemy praktyczne:
1/ problem oczekiwania na odpowiedź,
2/ przesłanie samej faktury a wymogi formalne wezwania do zapłaty,
3/ wezwanie do zapłaty/reklamacja w toku postępowania sądowego
Prowadzący: Radca prawny Waldemar Szubert
Linki rejestracyjne dostępne będą wkrótce na naszej stronie głównej : www.i-rs.pl oraz w naszych profilach na FB i LN.
Zapraszamy do rejestracji i udziału w webinarium..
_________________________________________
Bogusław Gębarowski
Dyrektor Ds. Rozwoju Biznesu
Kancelaria Radców Prawnych Ryszewski Szubierajski Sp.k.