Europejski akt o dostępności (EAA)
Czym jest?
Europejski Akt o Dostępności (EAA – European Accessibility Act) jest dokumentem, który wskazuje wymogi dostępności wybranych produktów i usług. Jego oficjalna nazwa to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.
Dyrektywa dotyczy produktów i usług ocenionych jako podstawowe dla swobodnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami w codziennym życiu (np. komputerów, smartfonów, terminali płatniczych w sklepach, urządzeń do odprawy samoobsługowej, automatów wydających bilety kolejowe oraz usług, w tym usług e-handlu i bankowości detalicznej).
Celem dyrektywy jest ułatwienie dostępu do produktów i usług maksymalnie dużej liczbie osób, niezależnie od ich sprawności czy szczególnych potrzeb, oraz zwiększanie społecznej świadomości na temat dostępności. Dzięki dostępności społeczeństwo staje się bardziej włączające, otwarte na potrzeby wszystkich oraz korzystające z potencjału wszystkich.
Od kiedy obowiązuje?
Przepisy wdrażające dyrektywę EAA wchodzą w życie od 28 czerwca 2025 roku, na podstawie Ustawy z dnia 26.04.2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Ustawa ta wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.
Kogo dotyczą nowe obowiązki?
Obowiązki stosowania wymogów dostępności będą dotyczyły podmiotów gospodarczych, które oferują produkty lub usługi wymienione w dyrektywie. Producenci, importerzy, dystrybutorzy, upoważnieni przedstawiciele i usługodawcy będą musieli zapewnić dostępność osobom ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, między innymi takich urządzeń jak:
- systemy sprzętu komputerowego ogólnego przeznaczenia i ich systemy operacyjne,
- terminale płatnicze,
- terminale samoobsługowe przeznaczone do świadczenia usług objętych ustawą,
- bankomaty,
- automaty biletowe,
- konsumenckie urządzenia końcowe wykorzystywane do świadczenia usług telekomunikacyjnych i dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
- e-booki.
Jakie usługi objęte wymogami EAA?
- usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
- usługi w zakresie pasażerskiego transportu drogowego, lotniczego, kolejowego i wodnego,
- usługi bankowości detalicznej, rozpowszechniania książek elektronicznych oraz handlu elektronicznego.
Przykładowo, jeżeli produkt:
- umożliwia komunikowanie się – będzie musiał zapewnić, że ta funkcja jest dostępna przez więcej niż jeden kanał sensoryczny i obejmuje rozwiązania alternatywne dla elementów wizualnych i dotykowych,
- wykorzystuje mowę – będzie musiał zapewnić rozwiązania alternatywne dla mowy i wprowadzania danych głosowych na potrzeby komunikacji, obsługi,
- wykorzystuje elementy wizualne – będzie musiał umożliwić poprawę wyrazistości wizji oraz rozwiązania umożliwiające powiększanie obrazu, zwiększanie jego jasności i kontrastu.
Pełny tekst Ustawy z dnia 26.04.2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. https://lnkd.in/ezRt68Ct
Materiał opracował:
Bogusław Gębarowski